Kontakt werbalny i niewerbalny z pacjentem

Co to jest kontakt werbalny i niewerbalny?

Kontakt werbalny i niewerbalny to dwie formy komunikacji międzyludzkiej inaczej zwanej komunikacją interpersonalną. Kontakt werbalny dotyczy komunikacji za pomocą słów i języka mówionego lub pisanego, czyli zadawanie pytań, odpowiadanie, prowadzenie rozmowy, itp. Kontakt niewerbalny natomiast odnosi się do wykonywanych podczas komunikacji gestów, ruchów ciała, wyrazu twarzy czy intonacji wypowiedzi. Kontakt niewerbalny pomaga w odczytywaniu emocji i dostarcza rozmówcy wiele dodatkowych informacji.  

Jak wygląda kontakt werbalny i niewerbalny z pacjentem?

W kontakcie werbalnym z pacjentem ważną rolę odgrywają zadawane pacjentowi pytania i odpowiedzi, których nam udziela. To dzięki nim dowiadujemy się cennych informacji na temat stanu pacjenta, jego dolegliwości i historii choroby. Kontakt werbalny opiera się na słowach i języku mówionym, zatem w relacji z pacjentem kontakt werbalny to także udzielane przez lekarza porady czy stawiane diagnozy.

Kontakt niewerbalny w relacji pacjent-lekarz to przede wszystkim wyrażane przez pacjenta mimiką i gestami dyskomfortu i bólu (np. podczas badania urazowego), potakiwanie głową na znak zrozumienia wypowiedzi, a także postawa ciała i utrzymywanie kontaktu wzrokowego. Lekarz może poprzez komunikację niewerbalną wyrażać np. empatię i zrozumienie dla pacjenta.

Jaka powinna być komunikacja interpersonalna w pracy medyka?

W pracy w ochronie zdrowia ważne jest, by kontakt medyka z pacjentem był profesjonalny i skoncentrowany na dobro pacjenta. Lekarz musi wykazywać się empatią, ale nie może za bardzo przywiązywać się do pacjenta, spoufalać z nim i wchodzić w przyjacielskie relacje. Nie wolno mu kierować się w pracy emocjami – zarówno tymi dobrymi, jak i złymi. Każdy pacjent powinien być traktowany jednakowo, niezależnie od tego, czy lekarz darzy go sympatią czy też nie. Pacjent powinien czuć się bezpieczny, wysłuchany i zrozumiany, a jego prywatność powinna zostać poszanowana

Image

Jesteś managerem lub właścicielem placówki?

Obecnie wszyscy nasi eksperci są poza biurem. Zostaw swój numer telefonu, a my oddzwonimy do ciebie, aby zaprezentować Ci funkcje, które usprawnią pracę w Twojej placówce!

Oddzwonimy jak najszybciej to możliwe w dni robocze od poniedziałku do piątku od 9 do 17.

Informacja o plikach Cookie

Nasza strona internetowa używa plików cookie, aby zapewnić Ci najlepsze możliwe doświadczenie podczas przeglądania naszej strony. Pliki cookie to małe pliki tekstowe, które są zapisywane na Twoim urządzeniu (komputerze, telefonie lub tablecie) podczas odwiedzania różnych stron internetowych.

Cześć!

Podaj numer telefonu, a oddzwonimy do 2 minut!