Wiemy już, co rozumiemy przez odbieralność, więc możemy skupić się na tym, aby obliczyć skuteczność połączeń telefonicznych. Tutaj też mamy wiele teorii w samym rozumowaniu tego, co uznajemy za skuteczne połączenie.
Ja uważam, że skuteczne połączenie to tylko takie, w którym pacjent dokonał zapisu na wizytę. Za chwilę wyjaśnię dlaczego, ale wcześniej jeszcze o innych propozycjach rozumowania skuteczności połączeń.
Placówki, managerowie czy firmy CC za skuteczne często uznają to, gdy załatwiamy interes pacjenta, np. dzwoni on aby dowiedzieć się, gdzie mieści się placówka, my mu odpowiadamy, a więc połączenie jest skuteczne. Pacjent dzwoni aby przełożyć wizytę – połączenie jest skuteczne itd. Jednym słowem – zrealizowaliśmy jego cele.
Ja będę jednak bronił swojej tezy, że za skuteczność należy uważać jedynie rozmowy, które zakończą się zapisem pacjenta na wizytę.
Należy policzyć ilość połączeń (wszystkich – niezależnie od tego, czy były wykonane w godzinach pracy lub czy jeden pacjent dzwonił kilka razy) i sprawdzić ilość nowo zapisanych wizyt w tym czasie. Tylko takie wyniki dadzą nam powód do tego, aby dokonać zmian w placówce.
Czas na kilka przykładów:
- jeżeli widzimy, że skuteczność nam spada dlatego, że pacjenci dzwonią, aby spytać gdzie mieści się gabinet, to jest dla nas wskazówka, że powinniśmy dodać do wiadomości SMS informację o lokalizacji placówki; dodać informację na stronie lub poprawić oznaczenie na Wizytówce Google.
Generalnie musimy coś zrobić, bo widzimy, że pacjenci poszukują tej informacji i nie mają jej pod ręką. Zauważyliśmy to tylko dlatego, że sprawdzamy skuteczność połączeń.
- jeżeli widzimy, że pacjent dzwoni kilka razy, żeby dopytać o różne rzeczy, to jest dla nas motywacja aby nauczyć się klarownie i jasno przekazywać potrzebne informacje już podczas pierwszej rozmowy z nowym pacjentem.
- jeżeli widzimy, że pacjenci dzwonią i dopytują o to, jak powinni przygotować się do konkretnego zabiegu, to być może powinniśmy zamieścić informację o przygotowaniu na swojej stronie Internetowej lub w wysyłać do umówionych pacjentów maila z podsumowaniem i potrzebnymi informacjami.
Warto zauważyć, że jeżeli uznalibyśmy połączenia z takimi pytaniami za skuteczne, to zamiast wyłapać tego typu – niepotrzebne – rozmowy i wprowadzić zmiany w placówce, wydawałoby nam się, że cel pacjenta jest zrealizowany. Nie byłoby impulsu do wprowadzenia zmiany i usprawnienia rejestracji telefonicznej.