Prywatna Medycyna w 2022 roku - debata o zmianach i planach na przyszłość

Odwiedź grupę na Facebooku, aby mieć stały dostęp do informacji z branży medycznej!

Debata została przeprowadzona 13 stycznia 2022 roku i cieszyła się ogromną popularnością, za co serdecznie dziękujemy. Prelegentami byli: Marcin Fiedziukiewicz(kliniki.pl), Paweł Jędrzejewski (ImageMed), Marcin Janicki (Medyczny Marketing) i Jacek Piaseczyński (Proassist). 

Główne tematy, które zostały poruszone na debacie to: 

  • Telemedycyna – przyszłość czy przestrzeń do nadużyć?
  • Ceny wizyt u specjalisty w wersji online – czy powinny być niższe? 
  • Osoby spoza branży medycznej vs. lekarze z wieloletnim stażem w prowadzeniu kliniki – kto na jakiej płaszczyźnie ma przewagę?

Telemedycyna - szanse czy zagrożenia?

Rozwój telemedycyny jest niewątpliwym zjawiskiem naszych czasów. Było to skutkiem nie tylko COVID-19, ale coraz większej cyfryzacji, która pojawia się również w branży medycznej. Telemedycyna jest dobrym wyborem w przypadku zwolnień lekarskich, skierowaniach, i w momencie pilnej potrzeby otrzymania recepty. Mimo wszystko należy zwrócić swoją uwagę na duże pole do nadużyć zarówno ze strony specjalistów, jak i pacjentów.

Pacjent, który potrzebuje kontaktu z lekarzem nie lubi telemedycyny. W dodatku wykonywanie niektórych usług związanych z konkretnymi specjalizacjami wyklucza się z prowadzeniem konsultacji online. np. okulistyka – nie da się bowiem zbadać wzroku przez internet.

W ramach debaty wspólnie stwierdziliśmy, że jeśli jest coś tańsze oznaczać by to mogło, że jest gorsze. W dalszym ciągu bowiem specjalista wykorzystuje zdobytą przez wiele lat wiedzę, co nie powinno wiązać się dla niego z mniejszym wynagrodzeniem. Jeśli zatem jest to pełnowymiarowa wizyta – nie mamy wątpliwości, że cena powinna być taka sama jak w przypadku wizyt stacjonarnych. Z kolei w przypadku konieczności wystawienia wyłącznie e-recepty lub e-skierowania, czyli wtedy kiedy wizyta jest znacznie krótsza – niższa cena może być uzasadnionym rozwiązaniem. 

Telemedycyna - kiedy będzie dobrym rozwiązaniem?

Telemedycyna jest przyszłością, ponieważ zwiększa dostępność lekarzy, rozwija się i coraz więcej pacjentów korzysta z tej formy współpracy np. ze względu na wygodę i oszczędność czasu. W przypadku zwolnień lekarskich, antykoncepcji i ogólnych porad, które kończą się na wystawieniu skierowania lub recepty, wizyty online mogą być skuteczną drogą do zwiększenia dostępności świadczeń medycznych i np. wypełnieniu luk w terminarzu lekarza w zaplanowanym czasie pracy. 

Wizyty online nie powinny być jednak sposobem na wypełnienie wolnego czasu lekarzy, gdyż w pracy lekarzy tak, jak każdej innej ważne jest zachowanie tak zwanego Work Life Balance. W dodatku wizyty online nie powinny być wykonywana np. na dyżurze, bo specjalista w tym czasie ma inne zobowiązania, uregulowane przez kwestie prawne. Krótko mówiąc, jeśli jest ktoś na dyżurze, to jego zadaniem jest skupić się na pomocy pacjentom w szpitalu. Z kolei po godzinach dyżuru jak najbardziej telekonsultacje mogą stanowić formę pre konsultacji, czyli ułatwiać podjęcia decyzji przez pacjenta i lekarza o tym, czy w ogóle warto się fatygować do gabinetu. 

W ginekologii od zawsze istniała wizyta recepturowe, wówczas cena była niższa kobieta przychodziła po receptę, a wizyta nie wiązała się z badaniem i konsultacja, wyłącznie z wypisaniem recepty i przeprowadzeniem krótkiego wywiadu na temat samopoczucia i stanu zdrowia pacjentki. Taka wizyta recepturowa może być przeprowadzona w formie internetowej. Lekarz może znaleźć czas poza pracą lub poświęcić 1-2 godziny w dzień, kiedy nie przyjmuje w gabinecie, co zwiększa dostępność opieki medycznej w Polsce. 

Budowanie polityki cenowej placówki i trendy

Zarządzanie placówką medyczną coraz częściej przejmuje osoba z biznesu, spoza branży medycznej. Wśród większych placówek korporacyjnych często można to zauważyć, ale kiedy jest kilku lekarzy zazwyczaj placówkę prowadzi lekarz. Z reguły, lekarze są mniej otwarci na nowości, które nie są ściśle związane z medycyną, a na przykład z lepszą organizacją pracy rejestratorek medycznych i marketingiem. 

Najmniejsze placówki bardzo często otwierają się na pomoc marketingowców i menedżerów, którzy pomagają w zarządzaniu. Osoby te mogą pochodzić z zewnątrz (i poświęcać swój czas w wyznaczonej liczbie godzin), bo nie ma ludzi, którzy znają się na każdym aspekcie prowadzenia biznesu najlepiej. Lekarz, prowadzący rozwiniętą placówkę medyczną na danym etapie, może samodzielnie nie przeskoczyć pewnego pułapu (pod kontem popularności jego placówki). Wszystko zależy jednak od jego umiejętności i wizji rozwoju. Nowi specjaliści powinni umożliwiać generowanie większych zysków dla placówki medycznej.  Lekarz, który ma rozwiniętą placówkę i zatrudnia kogoś, kto zna się na marketingu jest w stanie w lepszy sposób skalować swój biznes. 

Image

Jesteś managerem lub właścicielem placówki?

Zostaw swój numer, a zadzwonimy do Ciebie i przedstawimy dostępne funkcję systemu Proassist, które usprawnią pracę w Twojej placówce.

Informacja o plikach Cookie

Nasza strona internetowa używa plików cookie, aby zapewnić Ci najlepsze możliwe doświadczenie podczas przeglądania naszej strony. Pliki cookie to małe pliki tekstowe, które są zapisywane na Twoim urządzeniu (komputerze, telefonie lub tablecie) podczas odwiedzania różnych stron internetowych.

Cześć!

Podaj numer telefonu, a oddzwonimy do 2 minut!