Satysfakcja pacjentów i ich lojalność – co mają wspólnego?

Budowanie lojalności pacjentów oraz dbanie o ich satysfakcję jest kluczem do sukcesu gabinetu medycznego, czy placówki medycznej. Dlaczego zadowolenie z jakości wizyty wpływa na lojalność pacjentów? Ponieważ w znakomitej większości usatysfakcjonowani z jakości obsługi pacjenci są skłonni wrócić do placówki, umówić się ponownie na wizytę do danego specjalisty, a nawet polecić go znajomym. Lojalność pacjentów jest ważna również ze względu na fakt, że sam koszt pozyskania nowego pacjenta, pozostaje statystycznie nawet pięciokrotnie wyższy, aniżeli budowanie jego lojalności. 

Jakie są powody niezadowolenia pacjentów z wizyty?

Wielu pacjentów po pierwszej wizycie u danego specjalisty rezygnują z kontynuowania leczenia w danej placówce. Dlaczego nie decydują się na umówienie kolejnego terminu? Powodów może być naprawdę wiele, ale najczęściej są to kwestie, nad którymi personel medyczny powinien pracować. Mowa o: 

  • Braku możliwości zapisu na wizytę w wybranych przez pacjentów godzinach – rozwiązaniem tej sytuacji będzie zapewnienie całodobowej rejestracji online na stronie internetowej. 
  • Nieuprzejmości personelu medycznego – rozwiązaniem może być między innymi stworzenie skryptu dla rejestracji medycznej, czy przeprowadzenie szkoleń, które zapewnią lepsze przygotowanie do obsługi pacjenta. 
  • Braku możliwości dodzwonienia się do placówki – rozwiązaniem może okazać się outsourcing telefonicznej rejestracji. Pacjenci, którzy nie dodzwonią się do Twojego gabinetu/ do Twojej placówki z dużym prawdopodobieństwem zrezygnują z usług w danym podmiocie i spróbują umówić się do innego specjalisty. 
  • Zbyt odległe terminy konsultacji – rozwiązaniem może być staranne niwelowanie luk w grafiku, czy prowadzenie list rezerwowych. Dużym problemem jest bowiem brak kontroli nad % wizyt, które nie odbyły się mimo ich wcześniejszego zapisu i tworzenia przez sytuacje tego typu niepożądanych luk w grafiku. Poprzez wykorzystanie dostępności specjalisty możemy doprowadzić do skrócenia czasu oczekiwania na wolne terminy konsultacji. 
jakie są powody niezadowolenia pacjentów

Z jakich względów budowanie lojalności pacjentów jest ważne?

Co zrobić, aby pacjenci byli usatysfakcjonowani z wizyty, a tym samym lojalni? Odpowiedz sobie na pytanie, jakie są potrzeby Twoich pacjentów? Pacjenci oczekują profesjonalizmu od specjalistów i personelu pomocniczego. Ważnym czynnikiem, przyczyniającym się do wzrostu ich poziomu satysfakcji jest możliwość dokonania wygodnego zapisu, stałego kontaktu ze strony placówki/gabinetu medycznego oraz dostępność bliskich terminów wizyty. 

Budowanie zaufania i relacji z pacjentem jest kluczowe dla rozwoju placówki medycznej. Niezadowoleni pacjenci nie tylko odejdą do konkurencji. Niezadowoleni pacjenci nie polecą Twoich usług innym, a nawet mogą odradzać znajomym korzystanie z usług Twoich specjalistów. Kiedy inwestujesz w pozyskanie pacjenta, przychodzi on na wizytę, a następnie ze względu na swoje niezadowolenie, nie zapisuje się na kolejną konsultację, proces rozpoczyna się od nowa. Ponownie bowiem w celu napływu pacjentów do placówki medycznej, musisz inwestować w działania marketingowe i przekonywać do siebie potencjalnych pacjentów. Proces pozyskania pacjenta jest długotrwały i ze względu na konieczność wdrażania konkretnych działań marketingowych kosztowny. Koszt pozyskania pacjenta jest nawet 5-krotnie wyższy, aniżeli zadbanie o lojalność pacjenta. W dodatku wartością dodaną, której możemy spodziewać się w przypadku satysfakcji pacjenta, jest pozostawienie przez niego pozytywnej opinii. Marketing rekomendacji wciąż odgrywa ogromną rolę w procesie decyzyjnym potencjalnych pacjentów. 

Image

Jak zwiększyć lojalność swoich pacjentów?

Przygotowaliśmy dla Was check-listę działań, które pozwolą Ci na zwiększenie satysfakcji pacjentów oraz ich lojalności. 

  1. Możliwość umówienia wizyty przez Internet; 
  2. Dostępność płatności online za umówione wizyty; 
  3. Przypomnienia SMS o zbliżającym się terminie konsultacji; 
  4. Łatwość dodzwonienia się do placówki medycznej; 
  5. Możliwość pozostawania w stałym kontakcie z lekarzem po wizycie – np. z wykorzystaniem chatu;
  6. Uzyskanie e-dokumentów i zaleceń na wskazany adres mailowy; 
  7. Wysoki poziom obsługi rejestracji medycznej; 
  8. Podpisywanie dokumentów z wykorzystaniem urządzenia mobilnego; 
  9. Powiadomienia SMS – np. o tym, że zbliża się rocznica przeprowadzenia ostatnich badań kontrolnych i z tej okazji pacjent otrzymuje specjalną zniżkę na ich wykonanie. 
  10. Badanie poziomu satysfakcji pacjenta i niwelowanie błędów, wskazanych przez samych pacjentów.
Image

Jesteś managerem lub właścicielem placówki?

Informacja o plikach Cookie

Nasza strona internetowa używa plików cookie, aby zapewnić Ci najlepsze możliwe doświadczenie podczas przeglądania naszej strony. Pliki cookie to małe pliki tekstowe, które są zapisywane na Twoim urządzeniu (komputerze, telefonie lub tablecie) podczas odwiedzania różnych stron internetowych.