Zadzwoń i dowiedz się więcej od naszych specjalistów!

Zdarzenia medyczne - w co powinieneś wyposażyć się przed 1 lipca?

Termin, w którym każdy podmiot leczniczy oraz praktyka medyczna zostanie objęta koniecznością raportowania zdarzeń medycznych do Systemu Informacji Medycznej zbliża się wielkimi krokami. Już od 1 lipca każdy lekarz będzie miał obowiązek prowadzenie elektronicznej rejestracji medycznej. Do tego celu każdy gabinet oraz placówka medyczna powinna zostać wyposażona w specjalne oprogramowanie medyczne, które umożliwi tworzenie oraz przechowywanie EDM.

Co oznacza termin zdarzenie medyczne?

Jest to nic innego, jak świadczenie zdrowotne. Oznacza to, że są to czynności, które mają zapobiegać, ratować, przywracać, lub poprawiać zdrowie. Działania te obejmują badania, leczenie oraz zapobieganie chorobom. Od początku lipca będą one obowiązkowo wprowadzane do oprogramowań medycznych w placówkach i gabinetach, a następnie przekazywane do SIM.

W jakim celu będziemy raportować zdarzenia medyczne?

Obowiązek przekazywania tych danych ma na celu usprawnienie funkcjonowania służby zdrowia. Dzięki temu, że zdarzenia medyczne będa raportowane do SIM, będzie można sprawdzić, czy występują jakiekolwiek problemy w zakresie świadczeń medycznych, oraz jasno określić, co można zrobić, aby się tych problemów pozbyć. Raportowanie zdarzeń medycznych ma stanowić pomoc w szukaniu rozwiązań, usprawniających pracę placówek medycznych oraz gabinetów lekarskich. Przekazywanie informacji o zdarzeniach medycznych daje szansę na dokonanie analizy, która pozwoli zmienić służbę zdrowia na lepsze.

Korzyści płynące z wymiany danych o zdarzeniach medycznych

Przesyłanie informacji dotyczących zdarzeń medycznych może okazać się bardzo korzystne dla polskiej służby zdrowia. Przede wszystkim takie rozwiązanie pozwala na wgląd w EDM wszystkim lekarzom, którym dostęp do tej dokumentacji jest niezbędny do leczenia pacjentów, oraz diagnostyki. Dodatkowo raportowanie zdarzeń medycznych pozwala na uporządkowanie stale rosnącej ilości informacji, aby były one przydatne dla wszystkich lekarzy osób zarządzających w przychodniach.

Zakres elektronicznej dokumentacji medycznej

Wszystkie elementy EDM wymienione są w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 maja 2018 r. w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej. Z art. 13a, ustawy z dnia 28 kwietnia 2011, wspomnianego w rozporządzeniu wynika, że zakres elektronicznej dokumentacji medycznej obejmują:

  1. Informacje o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych zaleceniach – w przypadku odmowy przyjęcia pacjenta do szpitala.
  2. Informacja dla lekarza kierującego pacjenta do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego o rozpoznaniu, sposobie leczenia szpitalnego o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, ordynowanych lekach, środkach spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, i wyrobach medycznych, w tym okresie ich stosowania i sposobie dawkowania oraz wyznaczonych  wizytach kontrolnych.
  3. Karta informacyjna z leczenia szpitalnego
  4. Wyniki badań laboratoryjnych
  5. Opis badań diagnostycznych

Czego potrzebujesz, aby móc swobodnie przesyłać dane?

Niezbędne do tej czynności będzie specjalne oprogramowanie dla przychodni lub gabinetu lekarskiego, umożliwiające tworzenie oraz przechowywanie elektronicznej dokumentacji medycznej. Co powinno posiadać takie oprogramowanie medyczne?

 

  1. Twój program do gabinetu lub placówki medycznej powinien działać w chmurze. Dzięki temu przekazywanie informacji będzie mogło odbywać się bezpiecznie  oraz bez ograniczeń.
  2. Możliwość stworzenia karty wizyty, w której wpiszesz wszystkie elementy wywiadu lekarskiego: dolegliwości, badanie, rozpoznanie, itp. 
  3. Opcja wystawiania e recepty, e skierowania oraz e zwolnienia lekarskiego. Wszystkie te dokumenty wystawiane są już w formie elektronicznej.
  4. Funkcja prowadzenia kart pacjentów, które będą zawierały wszystkie dane osób, odwiedzających Twoją placówkę medyczną lub gabinet lekarski.
  5. Możliwość prowadzenia historii wizyt oraz historię pacjenta, czyli dane dotyczące wystawionych e-recept, e-skierowań, e-zwolnień lekarskich.
  6. Szablony wywiadów oraz innych dokumentów wypisywanych na wizytach lekarskich.

Oprogramowanie medyczne Proassist jako program w pełni przygotowany na przesyłanie danych dotyczących świadczeń zdrowotnych.

Oprogramowanie dla przychodni i gabinetów Proassist posiada wszystkie opcje, umożliwiające prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej. Program działa w chmurze, co pozwala na swobodne przesyłanie informacji. Wszystkie dane są bezpieczne, w dodatku każdy użytkownik ma do nich bardzo szybki dostęp.

Nasze oprogramowanie zostało wyposażone w opcje tworzenia oraz szybkiej edycji kart pacjenta. Wprowadzane dane są bardzo skrupulatnie weryfkowane, dzięki czemu nie ma ryzyka wpisania do systemu pacjenta, który już w nim widnieje. Dzięki temu dane są uporządkowane.

Dodatkowo w systemie Proassist istnieje opcja wystawiania oraz archiwizowania wszystkich obowiązkowych dokumentów takich jak: e-recepta, e-skierowanie, oraz e-zwolnienie lekarskie.

Możliwość tworzenia szablonów wywiadów oraz innych dokumentów ułatwia Twoją pracę. Dodatkowo masz możliwość tworzenia karty wizyty, wprowadzanie informacji uzyskiwanych podczas wywiadu lekarskiego, oraz szybkiego wyszukiwania zaleceń oraz rozpoznania dzięki wyszukiwarkom ICD-9 oraz ICD-10. Całość dopełnia historia przeprowadzonych wizyt, tworzona podczas korzystania z naszego oprogramowania przychodni i gabinetów lekarskich.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Poznaj tajniki marketingu medycznego!

Zdajemy sobie sprawę, że zakazanie prawem reklamy świadczeń zdrowotnych utrudnia lekarzom i managerom placówek medycznych „pokazanie się” pacjentom.

Postanowiliśmy ułatwić im sprawę, dlatego stworzyliśmy darmowy e-book dla wszystkich zainteresowanych pozyskiwaniem pacjentów dla przychodni lub gabinetu medycznego.